Blancanieves ha guanyat el premi, segons llegeixo, a la millor pel·lícula en
llengua catalana. El raonament implícit és que sent una pel·lícula muda es pot
considerar que callen en català. El problema és que de fet no és realment una
pel·lícula estrictament muda, sinó un film sonor sense diàleg. Hi ha una banda
sonora, amb nombroses cançons, i totes les que sonen, són en castellà. Més
enllà d’aquesta qüestió, per mi gens important, em sembla que Blancanieves és un film del tot
recomanable. És després de veure’l que
em vaig assabentar que el seu autor, Pablo Berger, havia fet, fa quasi deu anys,
Torremolinos 73, possiblement un dels
millors films espanyols de la dècada. Si al film de fa deu anys era Bergman
l’objecte de la devoció cinèfila de Berger, el darrer film juga amb moltes
referències del cine mut, especialment en
un final on es barreja l’homenatge al cabinet del Dr. Kaligari i al Freaks de Tod Browning, el qual vuitanta
anys després segueix estant entre els
més inquietants de la història del cine. Perjudicada per haver estat estrenada
només un any després de l’oscaritzada The
artist, el film de Berger em sembla molt més ric estilísticament que el
francès, mentre que aquest vol explicar una història com les d’abans de manera
del tot mimètica, Berger ofereix una visió original d’una història arquetípica
i ho fa amb una utilització més original i viva dels recursos del llenguatge
cinematogràfic, especialment del muntatge. Per alguns hi ha massa cançó
espanyola i massa toros a la pel·lícula. Potser és cert, però a mi no em va
molestar gens. Ara mateix, després de dos anys a aquestes terres soc més aviat
anti-taurí, però això no em sembla una objecció i fins i tot diria que el film
de Berger mostra el potencial cinematogràfic, generalment poc aprofitat, de les
curses de braus. Al capdavall entre les coses que menys m’interessen al mon possiblement
està el billar i això no impedeix que The
Hustler sigui un dels meus films preferits de tota la vida. Els actors
estan ajustats i especialment Maribel Verdú que segueix guanyant amb els anys
presència cinematogràfica, però tots estan bé perquè defugen la sobreactuació,
un dels elements característics, i un dels perills, del primitiu cinema mut.
L'altre dia em vaig recordar de Torremolinos 73! Certament una gran pel.lícula.
ResponElimina