Han passat
molts mesos des de cap anotació en aquest dietari. L’explicació d’entrada és
ben senzilla. Treient la filosofia i el cinema, dels quals parlo en altres
llocs, queda ben poca cosa, sinó entrem a la descripció de la vida familiar,
cosa que tampoc cal. Atès, doncs, que el
balanç és magre i que els compromisos per l’any vinent són nombrosos i que a
hores d’ara el que tinc per davant fa una mica d’angúnia, plegar seria potser
una idea enraonada. Tanmateix, quan, per exemple, entro per atzar o necessitat
a algunes de les velles pàgines del dietari, me n’adono que aquestes pàgines,
si més no, són un poderós ajut per evitar el defalliment de la memòria, un tema
inajornable per la gent que entrem al segon mig segle de vida. Prescindir de “pharmakons”
fora el millor però és ben difícil pels que no acabem de tenir una ànima tan
gran com caldria. Així doncs cloure
aquest estiu parlant de tres espectacles del que he gaudit i que no mereixerien
caure a l’oblit. El primer fou una representació de Ricard III al festival de Teatre de Caceres. No es cap bestiesa pensar que Ricard III és una de les cimeres de l’art
shakesperià i de fet totes les figures de l’escena britànica han assumir el
repte de representar el rei geperut. A Caceres la companyia es prengué alguna
llibertat amb l’ordre de les escenes, com començar amb l’escena de la seducció
de Lady Anne que, si no em falla la memòria, té lloc al final de l’acte primer.
Té sentit, però, començar amb una escena que defineix perfectament el personatge
de Ricard i que possiblement s’apodera de l’ interès de l’espectador. Potser el
problema aquí és que també es fa molt estrany
no sentir els primers versos sobre l’hivern del descontent, també entre
els més famosos de l’obra de Shakespeare. L’obra està ambientada en un camp de
concentració alemany. De fet, és una representació dins d’una representació.
Són els presoners del camp els que interpreten Shakespeare, tot i que cap
element denoti la presència del poder, és a dir, els alemanys. Aquesta idea em
va agradar perquè tanca un cercle. Si a Ricard
III hi ha elements extrets del maquiavelisme, el qual pot ser definit com
una idolatrització del poder, sembla oportú relacionar-ho amb un règim
hitlerià, que en definitiva apura les conseqüències del maquiavelisme. Caceres,
dit sigui de passada, és un lloc extraordinari. Possiblement el conjunt
arquitectònics de més qualitat de l’estat.
La segona
representació és el concert que dins del Teatre Grec oferí la Sant Andreu Jazz
Band. Fins aquella nit hauria cregut quasi impossible trobar una adolescent
interessat al jazz de l’època daurada d’aquesta música i vet aquí que trobem un grup de gent no sols
interessada sinó capaç de tocar amb una intensitat i una qualitat altíssimes.
Com a retrobament amb Catalunya, no estigué prou malament. És la part de raó
que tenia el Guardiola quan deia que pencant seriosament som imbatibles.
El tercer
espectacle també pertanyé al Grec. Fou la representació que el grup teatral
Complicite dirigit per Simon Mc Burnley feu de la novel·la de Bulkgàkov el Mestre i Margarida. El desafiament és
de primer ordre per la complexitat del text i el seu caràcter inacabat. El
dinamisme i la intensitat del treball de McBurnley és poderós i les tres hores
acaben fent-se curtes. La posada en escena no deixà cap instant mort i la
utilització dels mitjans audiovisuals moderns esdevé essencial. Queda per aquest curs llegir-me la
novel·la de Bulgàkov. No estic segur de que la representació reflecteixi tota
la potencia intel·lectual del llibre, fora potser utòpic, esperar-ho; és ben possible, però, que no hagi pas quedat
curta en sentit de l’humor i emoció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada