divendres, 12 de juliol del 2013

VIctus

Per suggeriment del meu germà he estat llegint Victus la novel·lització del setge de Barcelona de fa gairebé tres-cents anys, com tots sabem i l’any vinent no tindrem cap possibilitat d’ignorar. Jo tenia els meus recels perquè la novel·la històrica no m’atreu gens, i tendeixo a no creure’m els seus personatges; faulknerià, com soc, penso que si ell no podia resoldre la qüestió de quin registre de llenguatge emprava un faraó egipci, menys ho sabran d’altres amb un talent més escàs (la solució triada fou fer-lo parlar com un coronel sudista retirat). D’altra banda, tot i viure a Valladolid, la meva capacitat d’absorbir propaganda ja ha arribat a un grau molt elevat de saturació i això tampoc m’animava. Tanmateix, com em passa sovint, la novel·la satisfà, a la meva experiència lectora, la condició mínima que segon Joan Sales, havia de tenir una peça del gènere: no caure de les mans. No parlaré, però, de la vàlua literària de l’obra, perquè quasi qualsevol tindrà una opinió més qualificada. Històricament algunes coses em trontollen, l’apel·lació a la riquesa dels catalans, per exemple, però en general em sembla que l’esforç de l’autor és important i els resultats a l’ordre militar són imponents. Llegint-la però no he pogut deixar de pensar en aquest conflicte que per a molts encara viu. Hi ha dues interpretacions bàsiques del conflicte, totes dues amb punts febles. La catalana és que fou una guerra d’afirmació nacional. Herder però encara no havia nascut i el concepte de nació no estava a l’abast dels defensors de les muralles barcelonines. El punt de vista espanyol és que tot el tema era simplement una qüestió dinàstica i successòria, cosa evident des d’un punt de vista, però que fa estrany llavors la resistència dels catalans i altres pobles per una qüestió que no havia d’afectar gaire les seves vides. Llegint el llibre, que intenta atenir-se a les dades i crec que no és incompatible amb cap de les dues interpretacions, allò que em venia el cap és que abans de la nació, hi ha la tribu i que possiblement les disputes entre els catalans i castellans del moment s’entenen millor com a lluita tribal, que com a conflicte nacional. Aquest és un judici que no només pot reflectir l’època. La reflexió més important que m’ha suscitat l’obra és que els temps canvien, en moltes coses, molt poc. L’estiu del 1714 hi havia en lluita dos bàndols: la coalició germànico -britànic- catalana i l’aliança de castellans i francesos. L’exèrcit dels primers estava manat per un castellà i els del segon per un anglès. Les elits estaven per sobre de les nacions i les tribus, coses amb les que disfruten més els pobres. Això era veritat abans i sembla que ho serà encara més en un futur on una elit, transnacional i europeista, remenaran les cireres mentre que els altres hauran d’entretenir-se amb querelles nacionalistes en forma de futbol o d’alguna cosa pitjor.

4 comentaris:

  1. Sí, Jordi, hi ha moltes coses que trontollen reinterpretades tres-cents anys després. A mi sempre m'ha interessat molt allò de Max Weber quan parlava dels "centres d'interès" d'una època, que es projecten sobre el passat en què introduim les nostres inquietuts contemporànies.
    Una dada curiosa: Felip V fou el primer rei en dos-cents anys que vingué personalment a jurar els furs catalans (l'últim havia estat Carles V) i a Barcelona es va casar el 1701. Barcelona va ser atacada el 1704 per la flota anglo-holandesa i els austriacs, essent la propia milicia barcelonina qui els va derrotar. I resulta que Barcelona fou borbónica fins a finals 1705, en què fou bombardejada i presa pels austracistes. I aquí començà tot el despropòsit. Sí, hi ha moltes coses que trontollen. Potser fins i tot massa.

    ResponElimina
  2. El que no trontolla mai és la terra, que no és només una entitat física, sinó espiritual. La terra és sagrada. És clar que el positivisme i el materialisme històric ha volgut llançar per la claveguera el sagrat de l'existència. La pobresa espiritual que ens assola n'és la conseqüència. D'aquí ve que el despertar de la terra encara ens vulgui dir alguna cosa, si és que ja no som sords del tot.

    ResponElimina
  3. Afraid you are right (as usual).
    Ben retrobat!

    ResponElimina
  4. Els mites sempre seran mites. La cultura grega "clàssica" té molts punts on trontolla i nosaltres la seguim mitificant. Homer mateix ja va escriure sobre mites i Plató parlava de mites en veu de Sòcrates (que els mateixos atenencs van condemnar i matar). I Espanya també es basa en mites. Com no ho ha de fer Catalunya o cap altra tribu?

    El que és important és se honest amb un mateix i veure les coses com són: per exemple que tant Rajoy com Mas són uns corruptes (sigui en major o menor grau), essent un gallec i l'altre català, i que el poble, en general, sol "pringar" molt. Però jo també tinc molt clar que la meva àvia i el meu avi parlaven català, i que això no és un fet condemnable, ans al contrari. I el dia que TOTS els meus veïns castellans ho acceptin, no s'haurà de fer cap mitificació de cap mena. Això segur.

    Donant-te la raó, tampoc em sembla lícit que s'inflin les coses que interessen i s'ometin les que no interessen. Per exemple: descobrir que tots els indígenes de l'illa de Pasqua els va ordenar matar un català, m'omple de vergonya, i no per això ho ometria mai, al contrari!

    Per cert, no m'he llegit Victus. No n'he tingut mai la intenció.

    ResponElimina